Hakala Tanja

52-vuotias palvelusihteeri, johtava pysäköinnintarkastaja ja omaishoitaja. Koulutukseltani olen sosiaalikasvattaja.

Demarit ovat lähimpänä arvomaailmaani. Ymmärretään, että jokaisen on tehtävä osuutensa tämän yhteiskunnan eteen. Kukin kykyjensä ja taitojensa mukaan. Pyritään luomaan mahdollisuuksia. Henkilökohtaisesti haluan vaikuttaa toimintarajoitteisten mahdollisuuteen osallistua ja olla mukana. Lapsille ja nuorille on luotava polut ja tuki. Pandemia nostaa huolen ihan kaikkien jaksamisesta ja toimintakyvystä.

Parasta Nokialla on vehreys, luonto jo kotiovella. Halu osallistua erilaisiin kokeiluihin millä haetaan uusia tapoja kuntalaisten palveluihin. Hienoa uusiutumiskykyä. Kunnan elinvoimaisuudesta huolehtimisen halu. Yritysten toimintaedellytyksistä huolehtiminen on samalla kunnan taloudesta huolehtimista. Halutaan luoda turvallisia toimintaympäristöjä, kuten rakennuskannan uusiminen osoittaa. Samalla saamme entistä esteettömämpiä paikkoja.

Mitä kehittäisin Nokialla?

Mihin Nokia on menossa. Meidän tulee keskittyä niihin palveluihin ja toimiin mitkä jäävät kunnille sote-uudistuksen jälkeen. Huolehdimme kuntaan jäävien työntekijöiden jaksamisesta. He ovat niitä, jotka käytännössä pyörittävät palveluita ja huolehtivat ennaltaehkäisystä, puistoista, kaduista jne. Yritysten ja kuntalaisten hyvinvoinnista huolehtiminen. Siitä miten oikeasti pidämme kaikki aktiivisina toimijoina. Luoda mahdollisuuksia kaikille pitää huolta itsestään ja muista. Aloitetaan vammaisvaikutusten arviointi kaikessa päätöksenteossa. Tuetaan yrityksiä, yhteisöjä ja yksilöitä löytämään omat voimavarat ja keinot päästä omaan parhainpaansa. Kiertotalous sekä ilmasto että ympäristö tulee huomioida kaikessa toiminnassa.

Mitä tykkäät tehdä vapaa-ajallaan?

Vapaa-ajalla viihdyn koripallon seurassa. Sekä katsomossa että kentällä. Pelaan pyörätuolikoripalloa aktiivisesti. Kesäisin käyn ulkokentillä heittelemässä palloa ja teen pyörätuolilla kelaten muutaman kilometrin lenkkejä. Huolehdin iäkkäästä äidistäni ja hänen asioistaan. Viihdyn hyvin siskontytön seurassa. Pienen ihmisen mussuttaminen ja kasvun seuraaminen on hienoa. Esteetön uimaranta ja luontopolku kuuluvat vapaa-aikaani sitten, kun ne saamme. Aikaani olen jakanut myös vammaisneuvostolle ja valtakunnallisille vammais- sekä liikuntapoliittiselle työryhmille. Loppuaika menee sukkia kutoen tai pieniä ompelutöitä tehden.

Mikään paikka ei ole liian pieni suurten tekojen tekemiselle.

Mihin asiaan haluat vaikuttaa omalla alueellasi?

Yksi asia omilta nurkilta mihin haluan vaikuttaa on ehdottomasti kevyenliikenteenväylien jatkumot. Kevyenliikenteenväylät on oltava merkittynä asianmukaisesti. Nyt ne on esim merkitty vain toiseensuuntaan kevariksi ja toiseen suuntaan olisi pelkkä jalkakäytävät. Rounionkadulla on kilometrin pätkä ilman kevyenliikenteenväylää. Kadulla missä on merkittävä rekkaliikenne pitäisi ajaa ajoradalla. Eli kevyenliikenreenväylien rakentaminen vilkkaasti liikennöidyn kadun koko mitalle ja muualla niiden asianmukainen merkitseminen.